Porsche 917 vs Ferrari 512
battle of the titans

Ferrari 512M

Ferrari’s bud på en gruppe 5 sportvogn til 1970 sæsonen var Ferrari 512, den blev lavet som en 512S og en 512 Coda Lunga (lang hæk) og blev opdateret til en 512M.
5 litre 12 cylindre deraf navnet.

Der blev bygget 25 biler så kravet var opfyldt efter de seneste regler.

Bilen vandt blandt andet Sebring 12H 1970

Porsche 917K

Porsche 917 blev lavet som en semi langheck i 1969, men viste sig komplet umulig at køre, JW automobile blev hyret ind i Porsche efter succeen med GT40 årene inden, og fandt ud af at vinden kun ramte bilens forreste halvdel, de ændrede karossen til den 917K vi kender i dag, så vinden også kunne trykke på baghjulene.
Porsche var først udstyret med en 4,5 ltr. flat 12 motor, som blev opgraderet til 4,9 ltr. trods det var det en 4,5 ltr. der vandt Le Mans 24H 1970

Bil reglement:

Følgende modeller er tilladte:

Porsche 917K fra BRM, enten som white kit BRM027K2 eller Færdigmodel som BRM155, 174, 175 eller tilsvarende nye modeller.

Ferrari 512M fra BRM, enten som white kit BRM037K2 eller Færdigmodel som BRM156,157, 158, 173 eller tilsvarende nye modeller.

White kit skal være dekoreret som en bil der har kørt i årene 1970-72


Bilerne køres stort set som “out of the box” som de leveres fra BRM

Tilladte dele som er angivet på billederne længere nede på siden.

Der kommer opgraderings dele fra BRM som vil blive tilladt, f.eks. separate foraksler og forskellige højder af S-605A

Følgende bag dæk: S-057-R, S-057M, S-057, S-057S,

Samt S-056 fordæk

Baghjul min. ø 25,0 mm

Forhjul min. ø 23,5 mm, bredde 13 mm og 11 mm trædeflade.

Dæk må IKKE coates

Motor S-033S må ikke åbnes eller ændres på nogen måde.

Guide S-026SS / RS-210 / RS-210W

Slæbere er frit valg.

Lyskit maks. 5 gr. kan/skal monteres.
Til Løb med mørkekørsel skal det lyse konstant i alle 4 hjørner, såfremt det sker defekt skal der under nat kørsel minimum være konstant lys i min. 1 forlygte og 1 baglygte, ellers skal bilen fjernes fra banen inden 2 omgange og må først deltage igen når lyset virker.


Tabte dele som der skal monteres med det samme, maks. 2 omgange fra det konstateres:

Fælgindsatse samt

Hækvinge og alle andre dele over 2 cm.

 Andre mindre dele som f.eks. spejl, lygteglas og viskere behøver ikke blive genmonteret.


Banespænding 12 volt.

Løbs reglement:

Sprint løb:

Bilerne afleveres til Teknisk kontrol senest 5 min. før kvalifikation starter. og forbliver i Park Fermé.

Kvalifikation 1 min. frit spor valg, hurtigste omgangstid.

Der køres 15 min. pr. spor ved 4 spors bane. 1 time effektiv køretid.

Baneskift 1½ minut, dæk må tapes og slæbere må rettes. 
Der må ikke smøres hverken braid, lejer motor eller andet.

 

Sprint løb hold:

2 mands hold, kører og påsætter, kun kører må servicere bil, begge kørere skal køre lige lang tid.

Bilerne afleveres til Teknisk kontrol senest 5 min. før kvalifikation starter. og forbliver i Park Fermé.

Kvalifikation 1 min. frit spor valg, hurtigste omgangstid.

Der køres 15 min. pr. spor ved 4 spors bane. 1 time effektiv køretid.

Baneskift 1½ minut, dæk må tapes og slæbere må rettes. 
Der må ikke smøres hverken braid, lejer motor eller andet.


Le Mans 3 timers holdløb:

2-3 mands hold, alle kørere skal køre lige lang tid. (4/6 stint hver)

Bilerne afleveres til Teknisk kontrol senest 5 min. før kvalifikation starter. og forbliver i Park Fermé.

Kvalifikation 1 min. frit spor valg, hurtigste omgangstid.

Der køres 3 gennemkørsler af 15 min. pr. spor ved 4 spors bane. 3 timers effektiv køretid.
2. gennemkørsel foregår i mørke og bilerne skal have konstant lys i alle 4 hjørner fra start af, under hele løbet skal lyset i minimum 1 forlygte og 1 baglygte lyse konstant, hvis lys blinker skal bilen tages ud og repareres.

Baneskift 1½ minut, dæk må tapes og slæbere må rettes. 
Der må ikke smøres hverken braid, lejer motor eller andet.

Der er 5 minutters pause imellem dag og nat sektionerne, således at der kan foretages lysjustering af lokale. og kørere og Marschalls kan vænne sig til lysforholdene.

Ovenstående foto viser tilladte dele på Porsche 917K

På billedet er Y pladen S-603D fæstnet til S-601 motor pod i det midterste hul, der er frit valg imellem de 3 befæstningshuller.

Ovenstående foto viser tilladte dele på Ferrari 512M

På billedet er Y pladen S-603A fæstnet til S-601 motor pod i det midterste hul, der er frit valg imellem de 3 befæstningshuller.

Porsche 917K #2
Daytona 1970
Carsten Grønnemann

Porsche 917K #10
Monza 1970
Casper Dollas

Porsche 917K #10
Brand Hatch 1971
Henrik Carstens

Porsche 917K #25
Spa 1970
Keld Høfler

Porsche 917K #21
Le Mans 1970
Lasse Ibsen

Porsche 917K #22
Le Mans 1971
Michael Sivertsen

Porsche 917K #22
Le Mans 1971
Kai Jensen

Porsche 917K #23
Le Mans 1970
Brian Poulsen

Porsche 917K #22
Le Mans 1971
Keld Høfler

Porsche 917K #14
Monza 1970
Tik Høfler

Porsche 917K #2
Kyalami 1971
Lasse Ibsen

Porsche 917K #43
Watkins Glen 1971
Casper Dollas

Porsche 917K #10
Brand Hatch 1970
Casper Dollas

Ferrari 512M #6
Daytona 1971
Tik Høfler

Porsche 917K #8
Norisring 1970
Keld Høfler

Ferrari 512M #142
Le Mans 1971
Michael Sivertsen

Ferrari 512M #16
Le Mans 1971
Tonni Rohrmann

Porsche 917K #18
Le Mans 1970
Tonni Rohrmann

Ferrari 512M #9
Spa 1971
Keld Høfler

Ferrari 512M #6
Sebring 1971
Lasse Ibsen

Porsche 917K #35
Watkins Glen 1970
Brian Poulsen

Ferrari 512M #6
Sebring 1971
Casper Dollas