Foto’s af hjemmemalede BRM biler
Her kan du se de forskellige biler jeg og andre har malet, alle er biler som er lavet efter forbilledet.
Nederst på siden kan du se processen i at til veje bringe en bil.
#2 Kyalami 1970
Jo Siffert & Kurt Ahrens, jr.
Martini International
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-012
2. plads- 7. november 1970 – 9H Kyalami
Bygget i april 2024 af: Keld Høfler
#12 Monza 1970
Hans Laine & Gijs van Lennep
AAW Racing Team
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-021
11. plads – 25. april 1970 – Monza 1000 km
Bygget i april 2024 af: Keld Høfler
#14 Monza 1970
Jürgen Neuhaus & Helmut Kelleners
Gesipa Racing Team
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-007
10. plads – 25. april 1970 – Monza 1000 km
Bygget i april 2024 af: Keld Høfler
#18 Le Mans 1970
David Piper & Gijs van Lennep
David Piper Autorace/AAW Racing Team
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-021
DNF. Ulykke 112 omg. (Piper 11 time) – 13.-14. juni 1970 – 24H Le Mans
Bygget i april 2024 af: Keld Høfler
#16 Sebring 1970
Kurt Ahrens, Jr. & Vic Elford
Porsche Konstruktionen – Salzburg / Porsche Audi USA
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-019
DNF. – 21. Marts 1970 –
Sebring 12 Hours of Endurance for the Alitalia Airline Trophy
Til løbet på Sebring var det nu midlertidigt Porsche importøren i USA der stod som ejer af teamet (Salzburg) men med samme kører besætning som på Daytona var det tydeligt at det stadig var fabriksteamet
Bygget i marts 2024 af: Keld Høfler
#3 Daytona 1970
Kurt Ahrens, Jr. & Vic Elford
Porsche Konstruktionen – Salzburg
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-011
DNF. – 1. Februar 1970 – Daytona 24 Hours 1970
John Wyer havde lavet en 2 årig kontrakt som fabriksteam for Porsche der ønskede at vinde Le Mans, men til løbet på Daytona dukkede helt uventet denne bil op, teamet var officielt ledet af F. Porsche’s moder og var endnu et ‘fabriks team’ Så JW og hans Gulf biler skulle ikke kun banke Ferrari og de private 917 teams der var men nu også Salzburg teamet der havde nøjagtig samme support fra fabrikken.
Det var så vidt vides eneste løb for 917-011 som blev ødelagt i en ulykke
under Porsche test kørsler (Cefalu-Sicily) i marts 1970.
Bygget i marts 2024 af: Keld Høfler
#10 Kanonloppet 1970
Gijs van Lennep
International Martini & Rossi Racing Team
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-012 / 917-021
4. plads – 9. August 1970 – Gelleråsbanan, Karlskoga Motorstadion.
Sidste løb i denne farve var i Sverige, Kanonloppet der endte så tragisk det en Escort forvildede sig ud blandt publikum 🙁
Til løbet forsvandt Martini & Rossi mærkerne på bilen pga. forbud mod alkohol reklamer i Sverige, de kom tilbage til det efterfølgende løb hvor bilen var blevet gul og rød i samme design.
Bygget i marts 2024 af: Keld Høfler
#35 Watkins Glen 1970
Gijs van Lennep & Gérard Larrousse
International Martini & Rossi Racing Team
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-012 / 917-021
9. plads – 11. Juli1970 – Watkins Glen 6 hours
Efter den nye front var monteret på Norisring blev teamet overtaget af
Martini & Rossi, som besluttede at deres design fra 917LH på Lemans måneden før skulle genbruges på 917K,
første løb som nr. 12 på Hockemheim og ugen efter på the Glen.
Bygget i marts 2024 af: Keld Høfler
#11 Brand Hatch 1970
Vic Elford & Denny Hulme
Porsche Konstruktionen – Salzburg
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-023
2. plads – 230 omg. 12. april 1970 – 1000 km BOAC
Bygget i marts 2024 af: Keld Høfler
#28 Buenos Aires 1971
Emerson Fittipaldi & Carlos Reutemann
Escuderia Nacional CS
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-018
DNF. – 10 jan. 1971 – 1000 km Buenos Aires
Bygget i marts 2024 af: Keld Høfler
#23 Le Mans 1970
Hans Herrmann & Richard Attwood
Porsche Konstruktionen – Salzburg
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-023
1. plads – 343 omg. 13.-14. juni 1970 – 24H Le Mans
Bygget i februar 2024 af: Keld Høfler
#12 Brand Hatch 1970
Hans Herrmann & Richard Attwood
Porsche Konstruktionen – Salzburg
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-020
3. plads – 227 omg. 12. april 1970 – 1000 km BOAC
Bygget i februar 2024 af: Keld Høfler
#14 Brand Hatch 1970
David Piper & David Hobbs
David Piper Racing
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-010
DNS. 12. april 1970 – 1000 km BOAC
Bygget i februar 2024 af: Keld Høfler
#18 Le Mans 1970
David Piper & Gijs van Lennep
David Piper Autorace/AAW Racing Team
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-021
DNF. Ulykke 112 omg. (Piper 11 time) – 13.-14. juni 1970 – 24H Le Mans
Bygget i februar 2024 af: Keld Høfler
#8 Norisring 1970
Gijs van Lennep
AAW Racing Team
Porsche 4,5 ltr. F12 – s/n 917-012 / 917-021
2. plads 82 laps – 28. juni.1970 – 200 miles von Nürnberg.
Den hvide front og reparationen på højre side skyldes at David Piper kørte galt på Le Mans 14 dage inden og brækkede anklen da fronten blev smadret. et nyt chassis og en ny front blev i hast skaffet fra fabrikken, og ingen ved hvad der blev af det gamle chassis #021, men det nye var nr. #012
Bygget i februar 2024 af: Keld Høfler
#10 Brand Hatch 1971
Reinhold Jöst & Willi Kauhsen
Team Auto Usdau
Porsche 5,0 ltr. F12 – s/n 917-022
6. plads 14 omg. efter vinderen – 4. april 1971 – 1000 km BOAC
Bygget i februar 2024 af: Keld Høfler
#25 Spa 1970
Pedro Rodriguez & Leo Kinnunen
J.W. Automotive Enginering
Porsche 4,9 ltr. F12 – s/n 917-017
DNF. – 17 maj 1970 – Spa 1000 Kilometres
BRM nr. 2 re nummereret og patineret
Hvordan er processen med at slibe, male, decals og lakering.
BRM leveres nogle glimrende white kit af alle deres bil modeller, processen er den samme uanset model.
Først starter jeg med at se om alt er med i pakken, dernæst finder jeg ud af hvad der skal limes inden bilen males og hvad der først skal monteres senere, på Porsche 917K som jeg her viser billeder af fra byggeprocessen, skal den
nederste del af fronten limes på inden modellen males, jeg benytter faller plastik lim der smelter plastikken og giver den stærkeste samling, problemet med limen er at den ødelægger alt klart glas så hold både lim og lim dampe væk
fra glasset.
Når front er limet skal bilen slibes, jeg benytter korn 400 i form af slibesvamp, selve samlingen skal slibes så limrester ikke er synlige og så de 2 dele passer perfekt, desuden kigges efter om der er kratere fra støbeformen, her på 917 er der synlige samlinger foran dørene, de kan let fjernes med sandpapiret. husk at hele bilen skal slibes, også for at evt. silikone rester fra støbningen bliver fjernet da maling vil opføre sig underligt på silikone rester.
Når bilen er slebet fint, så vasker jeg støvet væk og tørrer bilen så der ikke dannes kalk skjolder.
Dernæst monteres body på et stativ, jeg har lavet nogle der kan stå selv og som let kan demonteres så jeg kan arbejde med body alene uden stativ undervejs i processen.
Støberest foran døren
Samme støberest på BRM færdigmalet bil.
Støberest slebet væk
Malerstativer
Jeg giver først en gang primer / plastik grundmaling, i dette tilfælde en klar grunder, der skal kun påføres et tyndt lag, jeg benytter maling fra Motip på spraydåse, det påføres et tynde lag i en afstand af ca. 20-30 cm.
Al maling er varmet op på enten radiatoren om vinteren eller i varmt vand om sommeren, malingen skal gerne være 30-40° og godt gennemrystet.
Primeren tørrer hurtigt og inden for 30 min. er jeg klar til farver, jeg malede her den hvide, fokuserede kun på det der skulle være hvidt, først fik den et lag der lige dækkede efter et par minutter kan man se farve tørre op og så
får den et lidt kraftigere lag.
efter kort tid får den 3 og forhåbentligt sidste lag, det bliver lidt kraftigere da jeg godt vil se malingen løbe pænt sammen uden at det selvfølgelig løber ned af siden.
Efter 1 times tid var maling berørings tør, så jeg kunne afdække det der skulle være hvidt, jeg bruger maskingtape der får i slotworld, til farveovergangen og sammen med alm. malertape og en plastikpose der kan dække hele fronten.
Så blev den gule farve lagt på, igen over 3 gange med ca. 5 min imellem. hvert lag.
Efter masking fik det henholdsvis grøn og rød farve og masking tapen blev fjernet med det samme. altid spændende at se hvor meget der er løbet ind under eller om man har glemt noget.
Først grundmaling, så hvid og dernæst afdækning, inden den gule påføres.
Næste dag blev der masket op til grønt på den ene og til rødt på de 2 andre.
Grønne streger, ja de er med som decals men det holder bedre med maling.
Rød farve på siderne og bagpå samt front på Sandeman.
Decal bliver monteret, jeg prøver at ha lidt varme i vandet men det bliver hurtigt koldt, jeg har lavet det så lig originalen som muligt, Norisring er jo en bil med front fra 917-012 og bagenden fra 917-021 så porsche mærket sad forskudt på de 2 dele. Decals tørres så vidt muligt med køkkenrulle.
På nr. 10 Usdau gik den grønne ikke helt til nummeret, så det blev rettet med pensel senere. Den ødelagte farve på fronten er selvfølgelig ski** ærgerligt, men når bilen står på banen er der ingen der har bemærket det.
Når decals er monteret bør man lade dem tørre mindst et døgn, kig også gerne efter når der er gået nogle timer om der er decals der har løsnet sig, det sker, men lidt vand på og man kan let få den til at sidde igen.
Så det tid til klarlak, altid spændende om man kommer til at koge decals op og det hele bliver ødelagt eller om det går godt.
Jeg benytter klar lak fra Biltema, igen rystes godt og varmes op til brug.
Lakeringen foregår på samme måde som bemalingen her skal man dog virkelig ha tålmodighed, tynde lag lad den dampe af så decals ikke koger, og så næste tynde lag, igen lakerer jeg helst 3-4 biler af gange så jeg naturligt får pauser
imellem lagene, når alle biler har fået et lag rystes dåsen igen og igen varmes den lidt imens jeg besigtiger at lakken er tør nok til næste lag, når jeg lakerer starter jeg nedefra bunden og kanterne, for når først hele bilen har
fået kan man ikke sjat sprøjte de steder uden at ødelægge det hele.
ved 3 lag får den et lidt kraftigere lag så jeg lige kan ane at lakken flyder sammen nogle steder. og på 4. og sidste lag får den et kraftigere lag, langsomt og tykt i forhold til de første gange, lakken skal helt klart flyde sammen
og giver et spejlbillede som genskær, eller kommes mere på inden det tørrer op.’
Lad modellerne tørre et par dage, ja de kan godt berøres efter nogle timer, men hvis man får trykket for hårdt kommer der fingeraftryk på og det kan ikke fjernes.
Den sorte blev lavet med pensel, den skal ikke stå skarpt når man kigger på foto af originalen.
Her havde jeg brugt en anden maskingtape der ødelagde malingen foran.
Her har masking tapen hevet en flig af det røde af, men på næste billede er det lappet med pensel.
Rød farve på siderne og bagpå samt front på Sandeman.
Imens de tørrer så det tid til at lave interiør og motorattrap etc.
Jeg spraymaler manden og mange andre ting, men sæde, instrumentbord, hjelm mm. bliver malet med pensel, hudfarve er et miks af hvid, gul, orange og sort.
Seler laves med sort tusch, permanent, det samme bruges til sorte kanter på vinduerne, indefra så det ikke bliver slidt af.
Baglygte farves også med permanent tusch, rød og gul.
Manden limes sammen og limes i sædet med kontakt lim, jeg bruger en klar kontakt lim fra slotworld.
Motorattrap vinduer og interiøret sættes fast med loddekolben, jeg undgår for så vidt muligt at bruge lim, der er en masse små tappe der går igennem de forskellige dele og smelter man dem sidder det fint fast.
Nogle af tingene skal lige tilpasses lidt, så en skalpel eller lidt sandpapir kan gøre nytte.
Husk når du laver en model så er der mange fejl og du vil kende dem alle, men det fede er at stille den frem i klubben og der er ingen der bemærker de små fejl, og kun nørder som mig vil vide hvis du har sat et mærke forkert 🙂
Til sidst så kan man dække limkanterne ved lygteglas med et tyndt stribe folie, det fås i alle farve og i de løb hvor de kørte med lys havde bilerne ofte plastcover monteres over lygteglasset med bred tape sort eller hvid og en enkelt
i rød har jeg set.
Større limklat på lygteglas blev her fjernet med sandpapir.
Bodyes tørrer på bagsædet
Interiør, større ting spraymales resten med pensel.
Gearkasse, reservehjul og baglygter.
delene er loddet på.
Grim limklat på lygteglas
korn 2400 slebet væk
korn 8000 slebet glat
korn 12.000 så god som ny