reglement

Løbsreglement

Løbsafvikling Sjællands mesterskabet:

Der 3 afdelinger pr. løbsdag:
1. afd. køres med minicars/lille klasse
2. afd. køres med Gruppe 2/stor klasse
3. afd. køres efter frokosten og med valgfri model.

Løbene køres på søndage med åbning af banen kl. 8.00 for fri træning denne er tidsdelt med 2 min. pr. spor og normal rotation.

Løbsstart kl. 10.00 med Kvalifikation 1 min. i valgfrit spor.

Der afvikler ikke teknisk kontrol, men alle kan få kontrolleret deres bil hos Keld, og samtlige deltagere kan bede om at få enhver modstanders bil kontrolleret hvis der er mistanke om uretmæssigheder, ligesom der til hver tid kan foretages stikprøver.

Der køres på 10-12,0 volt.
Kvalifikations rækkefølge efter lodtrækning.
1. heat sorteres efter kvalifikation, efterfølgende heat efter placering i foregående løb.
4 spors baner 4 x 4 min. heat, (kan justeres efter deltagerantal og antal spor på banen)
Ved maks. 12 deltagere kan der maks. køres 5 min.
13-16 køres maks. 4 min.
17-18 køres 3½ min. (Round Robin) 19-20 køres 3 min.
Og ved over 20 deltagere køres der i stedet 2 runder af 5 min.

Ved defekter under løb stoppes der kun hvis det er banen der er defekt, der ligger dele på banen eller for at lukke køreren ud hvis ikke det kan ske uden at chikanere de øvrige.
Ved defekter på bilen må der gerne skrues på bilen under track-call og bane skifte, men det må ikke ske så det chikanerer løbsafviklingen og baneskiftet.
Der må ikke smøres braid eller lejer ved baneskifte, bilen flyttes fra spor til spor uden service, dog må man fjerne sten i dækkene med fingrene eller den udleverede tape fra klubben.

En bil kan kun deltage 1 gang i hvert løb, dvs. 2 eller flere kørere kan ikke deltage med samme bil i samme løb.
Man må ikke skifte bil midt i et løb.*
Den bil man benytter til kvalifikation er også den bil man kører med i 1. løb på dagen, der er frit valg af bil i dagens øvrige løb.*
Der er ikke park fermé, dvs. at man godt må skrue på bilen fra kval og indtil løbsstart, men man kan ikke få banestrøm til test.

(Der er park fermé til DM)

* = Løbsledelsen kan altid omgå disse regler såfremt det drejer sig om ny deltager der ikke har indflydelse på topresultatet.

Der afholdes samlet frokost efter de første 2 løb, der er ingen træning på banen imens, test af biler efter frokost max. 2 omgange.

Point 100-98-96-95-94-93 osv. 75% af samtlige løb tæller til samlet mesterskab (de 25% dårligste fratrækkes altså)
Ved point lighed tælles antallet af sejre, dernæst 2. pladser osv. osv. hvis alt stadig er lige i de tællende afdelinger er det sæsonens sidste heat der er afgørende.

Startgebyr kr. 50,- pr. løbsdag, ½ delen går til arr. klub til dækning af banemærker, strøm, vand etc. den anden ½ del går til sæson præmier, pokaler etc.

Bindende og seneste tilmelding til mad er torsdag kl. 23.59 Tilmelding skal ske på racemaster kommer man senere i tanke om at deltage og få mad aftales det med arrangerende klubs madudvalg.

Tilmelding til løb kan ske indtil 15 min. før løbsstart, er man ikke tilmeldt dagen før på Racemaster eller på Facebook, så skal man have fat i løbsarrangøren på løbsdagen.

Skal man gå tidligt grundet andet ærinde kan det aftales at man starter i et tidligere heat.

Såfremt der kan samles mindst 3 klubber om en løbsserie i Jylland/Fyn vil der også blive udråbt en regional mester.


NSU og Fiat har åbne bag-/motor- klapper, holdere kan udskiftes med andet materiale, gummi er set i brug og holder fortrinligt klappen på plads.

Bil klasser

Minicars / lille klassse:

NSU tt
Simca 1000
Renault R8 Gordini
Fiat Abarth 1000 TCR
Mini Cooper
Autobianchi A112 Abarth

Group 2 / Gruppe 2:

Ford Escort MK1
Opel Kadett C GT/E
Alfa Romeo GTA junior
BMW 2002 ti
VW Scirocco
Ford Capri RS2600
Datsun 240Z

Bil reglement

Generelt alle biler:

Der må skiftes til kuglelejer, det skal dog være standard lejerne.

Nogle bil versioner er der skiver under gummihætterne, så det står enhver frit for at lægge skiver under for at få plads til dæk i skærmkassen eller fjerne skiverne hvis man har lyst. Gummihætter skal dog blive siddende og være hele, men skruerne der holder karosseri og chassis sammen kan løsnes/spændes afh. af om man ønsker mindre eller mere flex.

Der må skiftes dæk og gummi compound er frit, men det skal være originale mini-saloon dæk fra BRM, og det er frit om man vil køre på nye eller helt nedslidte dæk, der er dog minimums størrelse for modeller med stiv bagaksel.
22,7 mm er min. dækdiameter bagpå på Ford Escort, Opel Kadett, Alfa GTA, VW Scirocco samt Ford Capri
22,4 mm for BMW 2002

Tabte dele skal monteres inden næste løb, dog ikke spejle og viskere.

Lyskit må monteres på alle biler, samlet vægt dog højst 5 gram.

Alu gear S-419A er tilladt.

S-412S Lejebukke må monteres på biler med kardanled.

RS-210 og RS-210W guider er tilladt på alle modeller.

Nogle gange skal man lodde ledningerne om på motoren, da de kan komme i karambolage med interiøret.

Cambervinkler må ikke ændres hverken for eller bag.

NSU og Fiat har åbne bag-/motor- klapper, holdere kan udskiftes med andet materiale, gummi er set i brug og holder fortrinligt klappen på plads.

Det er under ingen omstændigheder tilladt af tilføje eller fjerne vægt på hverken chassis eller karosseri, ligesom det ikke er tilladt at bruge uoriginale dele.
Har du spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte Keld for at få en afklaring.

Vi har udviklet en lille ledningsholder til at styre ledningen mellem guide og motor, den kan fås gratis i SlotWorld.


Bil specifikke regler:

NSU tt:

Bagklap kan forstærkes med tape eller lærredstape indvendigt, såfremt man mister de 2 små pinde der holder klappen må den svæve frit men ikke være lukket.

Simca 1000:

Nogle TTS versioner er født med forkerte dæk.

Renault R8 Gordini:

Baghjul kan skrabe på skærmkasser, gør evt. sporvidden mindre ved at skifte rør på bagakslerne.

Fronten, det er tilladt at slibe karossen i bunden så den er vandret set fra hjulkasse til hjulkasse.

Fiat Abart TCR 1000:

Baghjul skraber på inde i skærmkassen, det er tilladt at slibe på tandhjulets side for at gøre sporvidden mindre,
man kan uden problemer fjerne 0,4 mm. og i modsatte side monteres kortere rør, således at bilen stadig er lige.
Alu tandhjulet er smallere end nylon spurgearet så det kan også monteres med samme resultat.

For at forhindre plast pladen bag på chassis i at dreje sig, kan man montere en lille plastklods på chassis, vægt 0,4 gr. den fås gratis i SlotWorld, eller du kan selv skære den ud i en 3 mm. plade.  https://www.race4u.dk/abarthbagting/

Mini Cooper:

Mini Cooperen kan gøres smallere og sænkes, hjulkasserne kan skrabe på dækkene så de skal være meget små, hvilket gør at bilen bliver så lav at den kører på guiden, helt afhængigt af hvor dybt braiden ligger på banen, derfor kan det være nødvendigt at slibe ganske lidt af guide dybden på nogle biler, eller benytte RS-210 guide, man med fordel også benytte de tyndeste braids.

Ford Escort MK1 fra BRM

Det er ikke tilladt at udskifte dele, bilen er konkurrence dygtig i standard setup.

Ford Escort MK1 fra TTS og kun TTS modellen:

Tandhjul kan eventuelt vendes 180° for at eliminere støj, der skal så afstandsrør imellem tandhjul og lejet, ca. 1,5 – 1,75 mm. men ikke mere, bilen må ikke gøres bredere.
Det er tilladt at udskifte lejebuk* til S-412K eller S-412A for at sænke bilen til de andre bilers højde, vær obs på det kan være hjulene skraber på karossen, det kan elimineres ved at formindske sporvidden.

* = S-412K er højest og giver mest sænkning

Open Kadett:

Der må benyttes lexan interiør ellers Det er nødvendigt at skifte til RS-210W guide.

Alfa GTA junior:

Iintet specielt.

BMW 2002ti:

Der må benyttes lexan interiør.

Det er tilladt at udskifte lejebuk til S-412K for at sænke bilen til de andre bilers højde, vær obs på det kan være hjulene skraber på karossen, det kan elimineres ved at formindske sporvidden.
Plast stykket bagpå nederst på karossen kan fjernes.
Baghjuls diameter på BMW er godkendt til 22,4

Autobianchi A112:

Der må benyttes lexan interiør ellers Intet specielt.

VW Scirocco:

Der må benyttes lexan interiør ellers intet specielt.

Ford Capri:

Der må benyttes lexan interiør ellers intet specielt.

Datsun 240Z:  

Hvis dobbelt udstødning skraber på karosse må det tilpasses, intet specielt

Andre: 
TTS er desværre gået væk fra det fælles koncept, dæk, gear med mere. så TTS biler der ikke er identiske i opbygning med BRM er ikke godkendt, f.eks. Renault Alpine

Mini-saloon baner

Baner & Løbskalender

I sæsonen 2024 vil vi køre på følgende datoer:
SM 1. afd. 28. Januar 2024 SMRK
SM 2. afd. 25. Februar 2024 HMC
SM 3. afd. 24. Marts 2024 Targa Florio
SM 4. afd. 28. April 2024 Parnas Raceway
DM 12. Maj 2024 Parnas Raceway
SM 5.afd. 26. Maj 2024 Wynn’s
SM 6. afd. 23. Juni 2024 Ring nord
Juli sommerferie
SM 7. afd. 25. August 2024 OSCC
SM 8. afd. 22. September 2024 Oak Valley
SM 9. afd. 27. Oktober 2024 Elmely
SM 10. afd. 24. November 2024 Kallsoy Park

December juleferie

Targa Florio – ESC

30 meter 4 sporet træbane bygget i 2014. 
4 stk. 5A strømforsyninger.
XLR og Banan stik.
Hurtigste omgangstider ca. 7,5 sek.

OSCC

33 meter 4 sporet Carrera bane.
2 stk. 20A strømforsyninger.
XLR og Banan stik.
Hurtigste omgangstider ca. 8,7 sek.

SMRK

30 meter 4 sporet træbane bygget i 2021.
2 stk. 30A strømforsyninger.
XLR og Banan stik.

Hurtigste omgangstider ca. 7,7 sek.

HMC

21 meter Træbane bygget 2004
4 stk. 5A strømforsyninger.
XLR stik.
Hurtigste omgangstider ca. 5,4 sek.

Wynn’s – ESC

24 meter 4 sporet Scalextric bane,
4 stk. 5A strømforsyninger.
XLR og Banan stik.
Hurtigste omgangstider ca. 7,7 sek.

Eau Rouge – RingBering

24 meter Træbane bygget 2021
1 stk. 20A strømforsyning.
XLR stik.
Hurtigste omgangstider ca. 7,4 sek.

Kallsoy Park

2x meter Træbane bygget 2020
x stk. strømforsyning.
XLR og Banan stik.
Hurtigste omgangstider ca. 7,0 sek.

EMR

2x meter Træbane bygget 20xx
1 stk. 20A strømforsyninger.
XLR stik.
Hurtigste omgangstider ca. 7,5 sek.

Humleringen

22 meter Træbane bygget 20xx
1 stk. 30A strømforsyning.
XLR og Banan stik.
Hurtigste omgangstider ca. 6,7 sek.

Ring Nord

x meter Træbane bygget 20xx
1 stk. 30A strømforsyning.
XLR og Banan stik.
Hurtigste omgangstider ca. 5,2 sek.

Valore Overdrive

x meter Træbane bygget 20xx
1 stk. 20A strømforsyning.
XLR stik.
Hurtigste omgangstider ca. 5,4 sek.

Parnas Raceway

25 meter Træbane bygget 2022
1 stk. 25A strømforsyning.
XLR og Banan stik.
Hurtigste omgangstide 6,784 sek.

Oak Valley Raceway

25 meter Træbane bygget 2023
4 stk. 5A strømforsyning.
XLR og Banan stik.
Hurtigste omgangstider ca. 7 sek.

Sjællands mesterskab

Sjællandsmesterskabet afgøres over en serie af løb der afvikles på forskellige baner på Sjælland.

Løbene afholdes på søndage, så vidt muligt 4. søndag i måneden med start kl. 8 (træning) Kvalifikation og løb fra kl. 10.00
Løbs afdelinger pr. dag afhænger af deltagerantallet, der bestræbes dog på at køre 3 afdelinger pr. løbsdag.

Som den eneste 1/24 serie benyttes både Træ, Carrera, Ninco og Scalextric baner.

Dagens samlede vinder belønnes med en lille plakette, og den samlede top 3 for året belønnes ligeledes med lidt større plaketter.

Startgebyr fordeles til baneejer/klub og til præmier, og den/de store præmier uddeles efter lodtrækning bland alle deltagere.
Hoved præmien er en eller flere biler afh. af deltager antal på året og den kan ikke vindes af samme person 2 år i træk.
I 2017 vandt af Robert.
I 2018 var der 2 biler som Brian og Keld vandt.
I 2019 3 biler, vundet af Rasmus, Jan L. og Gorm.
I 2020 vandt Patrick. vi gik ned til 1 hoved præmie da der var ønsker om flere små præmier.
I 2021 vandt Kim.

I 2022 vandt Michael Sivertsen.

2023 vandt Julius 


Aktuel stilling kan ses på  RaceMaster.dk
Slutstillinger fra de forskellige sæsoner kan ses her: 


Statistik fra tidligere:
2017 – 18 løb – 6 baner – 8 forskellige vindere – 22 deltagere – 10,50 deltagere i snit.
2018 – 21 løb – 7 baner – 6 forskellige vindere – 29 deltagere – 13,28 deltagere i snit.
2019 – 27 løb – 9 baner – 9 forskellige vindere – 32 deltagere – 14,88 deltagere i snit.
2020 – 18 løb – 6 baner – 6 forskellige vindere – 25 deltagere – 12,33 deltagere i snit.
2021 – 18 løb – 6 baner – 3 forskellige vindere – 23 deltagere – 12,50 deltagere i snit.
2022 – 30 løb – 10 baner – 6 forskellige vindere – 25 deltagere – 11,30
deltagere i snit.

2023 – 30 løb – 10 baner – 10 forskellige vindere – 26 deltagere – 12,37 deltagere i snit.


Opdateret 26.11.2023


2017
2017 SM mesterskab
2018
2018 SM mesterskab
2019
2019 SM mesterskab
2020
2020 SM mesterskab
2021
2021 SM mesterskab
2022 SM mesterskab
DM 2021 vindere
DM 2019 vindere
Junior vindere 2019

DM afvikling.

Regler følger SM reglerne dog er der TK og Park Fermé til DM.

Alle deltagere kører kvalifikation og 3 løb.

Kval giver startrækkefølge til 1. Løb og resultat af 1. Løb giver startrækkefølge til 2. Løb.

De 2 første løb sidestilles og kun det bedste resultat tæller. Dette bruges til gruppeopdelingen til 3. Løb “finalerunden”

Gruppe 1 kører om pladserne 1-4, Gr.2 om 5.-8. Pladsen osv. osv. man kan altså kun blive Dansk mester hvis man er i top 4 efter de første 2 løb.

Der er præmier til alle gruppevinderne, så der vil være noget at køre for i finalerunderne uanset om man kører om 13.-16. Pladsen eller hvor man ender.

Der er teknisk kontrol og Park Fermé så de biler du vil deltage med skal afleveres i Parc Fermé senest kl. 9.45 og de skal være godkendte inden, er de ikke det kan de ikke benyttes, så kom i god tid og få kontrolleret dit køretøj, der kan jo være kø.
Selvom der indleveres 2 biler må man selv vælge om 1 eller begge benyttes, der kan ikke skiftes bil midt i et løb.
Der vil efter de 2 første løb være fri bil og ny tk inden finalerunderne.

Træning vil være med deltagere indtastet i systemet, 2 min pr spor, ved 20 mand giver det 2 gennemkørsler til hver.
Kval 1 minut.
Stint i løb 4 minutter.

DM resultater


DM 2024 hos Jacob, Parnas Raceway

1 Keld Høfler 133,08

2 Jacob Hansen 132,57

3 Klaus Mølvig 131,26


DM 2023 hos ESC (Wynn’s)

1 Lasse Ibsen 116,60

2 Keld Høfler 115,79

3 Klaus Mølvig 115,01


DM 2022 hos OSCC:

1 Patrick Petersen 105,24

2 Klaus Mølvig 104,63

3 René Glæsel 102,50


DM 2021 hos SMRK:

1 Patrick Petersen 121,05

2 Klaus Mølvig 119,31

3 Kenneth Kristensen 117,07


DM 2020 aflyst covid


DM 2019 hos Racefun:

1 Christian Høfler 145,66

2 Klaus Mølvig 141,90

3 Keld Høfler 141,69



work shop

Tips og Tricks

Selvom vi kører bilerne stort set ud af æsken, betyder det jo ikke at man ikke skal skrue på bilen.
Uanset hvor en bil er bygget er der ikke 2 der er ens, der vil altid være små justeringer der skal gøres for at få det optimale udbytte af bilen, og der er biler hvor vi har tilladt lidt små ændringer for at de kan køre lige op med de andre.
Men dermed ikke sagt at du må gøre hvad du vil, jo det må du selvfølgelig men så kan bilen bare ikke deltage i vores sm løbsserie, mange klubløb og DM.
Jeg har forsøgt at dele det lidt op i kategorier, husk der kan løbende ske ændringer som altid bekendtgøres på facebook gruppen.

Det må vi ikke gøre

På denne side kan man se hvad der ikke må gøres ved bilen, at en bestemt ting ikke fremgår skyldes formentligt at vi ikke har tænkt på det endnu, så du må hellere tænke det er nok forbudt og spørge først inden du begynder på en teknisk ændring af bilen. 

Generelle forbedringer

Hvad er det egentligt vi gør når vi pakker en bil op og gøre den klar til ræs?
Det er faktisk ikke svært men det tager selvfølgelig lidt tid. jo bedre du du forbereder dig jo bedre kører din bil.

Bil type bestemte ændringer.

Hvad er det vi må lave på bestemte modeller og hvorfor, nogle regler er lavet for at forbedre en fra fabrikken langsom model, andre er lavet for at 

kom i forbindelse med mini-saloon

Kontakt os

Hvis du ønsker at vide mere om løbserier med Mini Saloon er du velkommen til at kontakte os, brug helst facebook gruppen da der er mange der kan svare den vej.
Hvis du ikke er på facebook kan du sende en mail til keld snabel a race4u.dk